Dobbeltmordet i Køge Bugt, 22. april 1948

Generelt: Køge Bugt

Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej


Selve sagen

Den 22. april 1948 sent på eftermiddagen sejlede den lille kutter Elo K43 ud fra Sydhavnen. Skipper og ejer af Elo var Nilsson og matrosen hed Warn.

Det selskab på tre personer, Jørgensen, Olsen og Nicolai havde lejet kutteren, da de skulle sejles ud midt i Køge Bugt, hvor de skulle møde et skib fra Sverige. Det hed sig, at man skulle ordne nogle betalinger for køb af skibet "Capitana".

Søfyrbøder Anders Kristian Jørgensen skulle ordne handlen med "Capitana" for nogle svenskere. Skipper Hjalmar Olsen, der havde part i "Capitana" skulle sælge og "ingeniør" Rudolf Nicolai skulle være en slags mellemmand.

Dines Bogø
Maj 1948. Politiet rekonstruerer begivenhederne på kutteren. "Elo" ligger i Københavns Sydhavn. Kutteren blev undersøgt i flere omgange. Ved første overfladiske undersøgelse fandt man ingen spor.
Dines Bogø
Københavns Sydhavn, hvor selskabet gik ombord i Elo for at sejle ud i Køge Bugt. Den nordlige del af havnen og badeanstalten eksisterer ikke mere. Meget blev ændret, da Sjællandsbroen blev bygget i 1959 og endnu mere ændret, da jernbanelinien mellem Amager og Sjælland blev anlagt i 1998.
Dines Bogø
Elo. Hjalmar Olsen stod på trappen til lukaf, da han blev skudt i nakken. Rudolf Nicolai blev skudt, da han kom op ad trappen. Skipperen og matrosen stod på det tidspunkt i styrehuset.
Dines Bogø
Snigmorderen", der kun tilstod at være gerningsmand til det ene af de to "Dobbeltmord", der blev begået i 1948.

I den sydlige ende af "Sorte Rende" på vej ind i Køge Bugt opstod der et skænderi mellem Jørgensen og Olsen fordi Jørgensen påstod, at papirerne på "Capitana" ikke var i orden. Anders Jørgensen følte sig truet og skød Hjalmar Olsen.

Senere, efter en kort debat med Rudolf Nicolai, skød Jørgensen også denne. Warn blev truet til at hjælpe med at fjerne alt fra ligene, hvorefter Jørgensen smed Olsen og Nicolais lig overbord.

Kutteren blev rengjort og returnerede derefter til Sydhavnen.

Besætningsmedlemmerne blev truet til at tie om begivenhederne. Man har kun Jørgensens ord for, hvad der blev talt om. Nilsson og Warn kunne ikke høre samtalerne p.g.a. motorstøj, men begge giver en noget anden beskrivelse af selve drabene på skibet. F.eks. fortæller de, at Jørgensen sagde, at "nu skulle de to nakkes" samtidig med, at han viste dem to pistoler.

Hjalmar Olsen blev skudt i nakken uden varsel og årsagen til at Nicolai Rudolf først blev skudt ca. ½ time senere var, at der kom en båd i nærheden af Elo umiddelbart efter Hjalmar Olsen var blevet skudt. Anders Kristian Jørgensen har også nævnt, at Nicolai forsøgte at forskanse sig i kahytten.

Allerede samme aften fornemmede Nicolais forlovede, at der var noget galt. Hun havde ventet på ham på Hotel Nordland på Vesterbrogade.

Taxichaufføren, der om eftermiddagen havde kørt selskabet fra Hotel Nordland til Sydhavnen, returnerede efter mange timers forgæves venten ved kajen i Sydhavnen. Sammen med Nicolais forlovede kørte han igen til Sydhavnen. De fandt skipper Nilsson på Elo. Han var igang med at spule dæk. Han gav modstridende oplysninger om, hvad der var sket om aftenen og sagde til slut, at han ikke ville udtale sig yderligere.

Jørgensen foretog sig de efterfølgende dage flere ting i Hjalmar Olsens navn, så de det skulle se ud som om Olsen var i Sverige, men ret hurtigt fik flere mistanke om, at der var noget særdeles lusket ved hele Jørgensens forklaring.

Jørgensen fortalte efter, at han blev anholdt, at Olsen og Nicolai havde et særdeles detaljeret kendskab til Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej. Men hvad der egentlig blev talt om på båden har man kun fra den stærkt upålidelige Jørgensen.

I det tidligere efterår 1949 konstaterer Københavns Politi i et notat, at man ikke kan finde nogen forbindelse mellem sagerne: Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej, Dobbeltmordet i Køge Bugt og Edderkop-sagen!

Dines Bogø
Dines Bogø
Pens. lods Jens Lydom viser på et moderne søkort, hvor i "Sorte Rende" søfyrbøder Anders Kristian Jørgensen dræbte Hjalmar Olsen og Rudolf Nicolai den 22. april 1948.

I maj 1948 afsøgte militæret kysten langs Sydamager og området i nærheden af positionen blev gennemsejlet. Fly blev også indsat i eftersøgningen af ligene. Dykkere blev sendt ca. 9 m ned for at afsøge havbunden.

Først over en måned senere finder fiskere de to lig i Øresund langt fra gerningsstedet.